“Van Groningen tot Rennes: het verhaal achter Touripedia en de appeltaartconnectie”
Zaterdag 2 november 17u in Rennes: Mijn favoriete reis-app Trainline had een ontspannen route voor me uitgestippeld. Vanavond laat ik me nog even door Henoo begeleiden naar een knusse trattoria voor een simpele pasta en een goed glas wijn. Daarna kruip ik onder de wol, want morgen staat er een stad vol ontdekkingen op me te wachten.
Henoo, die superhandige stadsverkenningsapp, werkt volledig op het DATAtourisme-platform, de Franse evenknie van Touripedia. Een goed moment om jullie kort mee te nemen in het verhaal van de technische realisatie van Touripedia over de afgelopen vier jaar. Nou ja, “kort”… In gedachten zie ik mijn mede-Toukomst-idee-indieners al gniffelen. Het is natuurlijk niet gek dat 100 miljoen euro aan publiek geld nogal wat goudzoekers aantrekt. Dat moet je goed bewaken, en dat kost tijd!
Maar goed, terug naar Rennes! Wat ik hier doe? Om dat te verklaren, moeten we terug naar het voorjaar van 2022. Touripedia was net goedgekeurd door het burgerpanel als een officieel Toukomst-project-aanvrager en Touripedia trok Europa in.
Wat is Touripedia? In het kort, Touripedia maakt alle vrijetijdsgegevens gratis beschikbaar voor commercieel en niet-commercieel gebruik. Een digitale pluktuin dus. Vanaf voorjaar 2025 in Groningen en vanaf 2027 heel Nederland.
Maar eerst even een momentje om jullie kennis te laten maken met mijn mede-initiatiefnemers.
Eerst is daar Merijn de Boer. Tijdens een van die fameuze ‘Toukomst-idee-bundelsessies’, waarin we 954 ideeën moesten samenvoegen en filteren, ontmoette ik Merijn via een video call. Ja, dat was nog in de goede oude Covid-tijd, toen al onze vergaderingen lekker vanuit de huiskamer plaatsvonden. Merijn en ik waren vol enthousiasme bezig onze ideeën te verbinden – een technische linkje hier, een servertje daar, je kent het wel.
En toen… stilte. Tien paar glazige ogen staarden ons aan via het scherm, en ik dacht: “Oei, dit gaat niet goed.” Merijn en ik wisten precies wat er nodig was om al die toeristische gegevens op een centrale server te krijgen en die gratis beschikbaar te stellen voor marketingorganisaties. Deze konden dan hun apps en websites er perfect mee voeden. Maar het merendeel van die mede-Toukomst-mensen begreep er niets van.
Tijd voor versterking! Iemand met ervaring in economische artikelen voor de krant: Bouke Nielsen. Net op tijd met pensioen en hij woonde op slechts vijf kilometer van mij vandaan. “Zin in een lunch in de achtertuin in Leermens, op veilige Covid-afstand?” vroeg ik hem. En zo ging het avontuur verder!
We maakten flink wat meters met Touripedia en vroegen overal naar ervaringen met open toeristische databanken. Onze vragen bereikten zelfs de Europese Unie, die net een seminar aan het organiseren was over de semantiek van toeristische data. Of wij daar als inleiders een presentatie wilden geven. En zo stonden we ineens samen met initiatiefnemers uit Finland, Vlaanderen en Frankrijk op het podium.
Het klikte direct tussen ons en Pascale, de programmamanager van DATAtourisme in Frankrijk. Frankrijk werkte al sinds 2018 met open toeristische data. We raakten aan de praat en beseften dat de structuur voor toerisme-promotie in Frankrijk vrijwel identiek is aan die van Nederland. “Heb je wat info voor ons?” vroeg ik. “Tuurlijk,” antwoordde Pascale, “bij ons is alles open: open data, open kennis en open source.”
“Wie heeft dat allemaal voor jullie geregeld?” vroeg ik nieuwsgierig.
“O, dat is simpel,” lachte ze, “een klein bedrijfje, echte nerds, genaamd Conjecto. Ze zitten in Rennes.”
En voilà, hier ben ik dan, in Rennes, klaar om die Franse tech-wizards te ontmoeten en Touripedia verder uit te breiden!