Tja, het leven zit vol verrassingen! Op 2 november vertrek ik voor een weekje naar Rennes in Frankrijk. En ja, je spreekt dat uit als “Rennûh”.  Wat ga ik daar doen? Iets wat ik altijd al leuk heb gevonden: netwerken! Ik zie de lezers van mijn blog al met opgetrokken wenkbrauwen denken: “Wat is hier aan de hand?”

Okee, om dit goed te begrijpen, neem ik je even vijf jaar mee terug in de tijd. Daar zat ik, in Groningen, waar nog steeds een geweldige wandel-app floreert. Compleet met alles erop en eraan: audio, video, VR, AR — je kunt het zo gek niet bedenken.  AI was het enige wat ontbrak, want dat stond toen nog in de kinderschoenen. Anders hadden ze dat er ongetwijfeld ook wel in verwerkt! De app, die destijds net een naamsverandering onderging en nu Storytrails heet, kwam onder mijn radar tijdens een netwerkborrel met de sprookjesachtige naam “Open Vuur”. Ene Robert vroeg me daar of ik af en toe wat vrijwillig werk voor hem wilde doen. Waarom niet? Ik hield wel van wandelen en had tijd zat!

Ik zie die wenkbrauwen van jullie nog verder omhoog gaan. “Waar gaat dit heen?” Rustig maar, we komen bijna bij de geboorte van Touripedia.

Robert kwam met een leuk idee: hij wilde zijn Storytrails-wandelaars verrassen met een app-alert voor… jawel, appeltaart! Stel je voor: je wandelt langs een café en krijgt een melding dat ze daar net verse appeltaart met dikke slagroom op de kaart hebben. Simpel, effectief, en vooral lekker! Mijn smaakpapillen stonden al in de startblokken, want een wandeling is voor mij pas compleet met… juist ja, een goede portie appeltaart!

Om dit idee werkelijkheid te maken, had Robert echter gegevens nodig van cafés door heel Groningen. Dus daar ging ik, als toegewijde vrijwilliger, naar een regionale organisatie in het bezit van bedrijfsgegevens. Maar ik kreeg tot mijn verbazing te horen: “Nee, die mag je niet hebben.” Ik keek hem aan en vroeg om uitleg. Zijn reactie? “Niet nodig. Het zijn onze gegevens en wij bepalen wat we ermee doen.” Verward en lichtelijk verslagen keerde ik terug naar Robert. Zijn reactie? “Ja, ik ken hem wel, Dit had ik verwacht. Hij gedraagt zich als een grotere monopolist dan jouw favoriete Google.”

De volgende dag, alsof het universum me een knipoog gaf, las ik in de krant dat er 100 miljoen euro beschikbaar kwam om ondermeer het toerisme in het aardbevingsgebied van Groningen te stimuleren. En dat het programma ‘Toukomst’ ideeën zocht om dit in te vullen. En zo werd Touripedia geboren!

Wat heeft dit nu met Rennes te maken? Blijf deze week mijn blog volgen, want zodra ik in “Rennûh” ben aangekomen, vertel ik je alles over mijn nieuwe avontuur. Spoiler alert: deze universiteitsstad doet me verdacht veel denken aan mijn geliefde Groningen!