Leestijd: 4-6 minuten en je weet alles van de start, het doel, het unieke en de speciale functies van Touripedia
“Het leven zit vol verrassingen, en dit is er weer zo één! Op 2 november j.l. stapte Ype, als een van de initiatiefnemer van Touripedia, in de trein voor een zakelijke week in Rennes, Frankrijk.”
Deze 8-daagse trip heeft hij verwerkt in een avontuurlijk reisverhaal met zakelijke inslag, waarin hij tevens het charmante Rennes beschrijft, en vooral een terugblik op hoe Touripedia zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld.
Van Storytrails naar het ontstaan van Touripedia. Morgenvroeg, 2 november, vertrek dus ik voor een weekje naar Rennes in Frankrijk. En ja, je spreekt dat uit als “Rennûh”. Wat ga ik daar doen? Iets wat ik altijd al leuk heb gevonden: netwerken! Ik zie de lezers van mijn blog al met opgetrokken wenkbrauwen denken: “Wat is hier aan de hand?”
Okee, om dit goed te begrijpen, neem ik je even vijf jaar mee terug in de tijd. Daar zat ik, in Groningen, waar nog steeds een geweldige wandel-app floreert. Compleet met alles erop en eraan: audio, video, VR, AR — je kunt het zo gek niet bedenken. AI was het enige wat ontbrak, want dat stond toen nog in de kinderschoenen. Anders hadden ze dat er ongetwijfeld ook wel in verwerkt! De app, die destijds net een naamsverandering onderging en nu Storytrails heet, kwam onder mijn radar tijdens een netwerkborrel met de sprookjesachtige naam “Open Vuur”. Ene Robert vroeg me daar of ik af en toe wat vrijwillig werk voor hem wilde doen. Waarom niet? Ik hield wel van wandelen en had tijd zat!

Ik zie die wenkbrauwen van jullie nog verder omhoog gaan. “Waar gaat dit heen?” Rustig maar, we komen bijna bij de geboorte van Touripedia.
Robert kwam met een leuk idee: hij wilde zijn Storytrails-wandelaars verrassen met een app-alert voor… jawel, appeltaart! Stel je voor: je wandelt langs een café en krijgt een melding dat ze daar net verse appeltaart met dikke slagroom op de kaart hebben. Simpel, effectief, en vooral lekker! Mijn smaakpapillen stonden al in de startblokken, want een wandeling is voor mij pas compleet met… juist ja, een goede portie appeltaart!
Om dit idee werkelijkheid te maken, had Robert echter gegevens nodig van cafés door heel Groningen. Dus daar ging ik, als toegewijde vrijwilliger, naar een regionale organisatie in het bezit van bedrijfsgegevens. Maar ik kreeg tot mijn verbazing te horen: “Nee, die mag je niet hebben.” Ik keek hem aan en vroeg om uitleg. Zijn reactie? “Niet nodig. Het zijn onze gegevens en wij bepalen wat we ermee doen.” Verward en lichtelijk verslagen keerde ik terug naar Robert. Zijn reactie? “Ja, ik ken hem wel, Dit had ik verwacht. Hij gedraagt zich als een grotere monopolist dan jouw favoriete Google.”
De volgende dag, alsof het universum me een knipoog gaf, las ik in de krant dat er 100 miljoen euro beschikbaar kwam om ondermeer het toerisme in het aardbevingsgebied van Groningen te stimuleren. En dat het programma ‘Toukomst’ ideeën zocht om dit in te vullen. En zo werd Touripedia geboren!
Wat heeft dit nu met Rennes te maken? Blijf deze week mijn blog volgen, want zodra ik in “Rennûh” ben aangekomen, vertel ik je alles over mijn nieuwe avontuur. Spoiler alert: deze universiteitsstad doet me verdacht veel denken aan mijn geliefde Groningen!
Een helle lange aanvraag en doorzettende initiators. Zaterdagavond, 2 november, Rennes. Ik laat mijn favoriete reis-app Trainline me kalmpjes door Frankrijk gidsen, richting een avond die precies is wat ik zocht: een bord simpele pasta en een goed glas wijn in een knusse trattoria. Daarna inchecken bij het hotel, want morgen wacht een hele stad op me, bijgestaan door Henoo, de stadsverkenningsapp die draait op DATAtourisme, de Franse grote broer van Touripedia.
Wat een mooi moment om eens in te zoomen op hoe Touripedia eigenlijk van de grond is gekomen.
Nou ja, “kort” kan ik dat niet noemen. In gedachten zie ik mijn mede-Toukomst-idee-indieners al grijnzen. Bijna 100 miljoen euro aan publiek geld trekt uiteraard niet alleen enthousiaste cultuurminnaars aan; ook de goudzoekers roeren zich en dat vraagt om goed toezicht. Dat kost tijd! Maar, genoeg geklets. Wat doe ik in Rennes?
Om dat uit te leggen, ga ik terug naar het voorjaar van 2022. Touripedia werd door het burgerpanel officieel erkend als Toukomst-project, en jawel, we trokken Europa in! Wat is Touripedia
precies? Het is simpel: een digitale pluktuin waar alle vrijetijdsdata gratis beschikbaar is, of je nu toerist, ondernemer of beleidsmaker bent. Vanaf 2025 gaan we Groningen in het zonnetje zetten, en wie weet volgt heel Nederland in 2027.
Maar Touripedia is natuurlijk niet alleen mijn kindje. Tijd om mijn mede-initiatiefnemers even voor te stellen. Merijn de Boer, bijvoorbeeld. Tijdens een van die beruchte ‘Toukomst-idee-bundelsessies’ – 954 ideeën combineren, wie verzint zoiets – zag ik hem voor het eerst via een pixelige video-call. Covid-tijd, weet je nog wel? Wij beiden enthousiast, ideeën vlogen heen en weer, datalinkje hier, server daar, enzovoort.
En toen… stilte. Zo’n tien paar ogen op het scherm die ons wezenloos aankeken. Merijn en ik hadden scherp op ons netvlies hoe we al die toeristische data op één centrale server konden opslaan en gratis beschikbaar maken. Maar het grootste deel van die andere Toukomst-enthousiastelingen snapte er geen snars van.
Er moest versterking komen! Gelukkig kende ik een bijna buurman: Bouke Nielsen, economisch journalist, net op tijd met pensioen en precies de man om dit project wat smaak te geven. En zo was het team weer een man sterker.
Met z’n drieën maakten we flinke meters en leerden we alles wat er te leren valt over open toeristische data. Zelfs de EU was nieuwsgierig en vroeg ons een presentatie te geven op een seminar over data in de toerisme-industrie. Zo stonden Merijn en ik ineens met Finnen, Vlamingen en Fransen op een podium, elk met hun eigen verhalen.
Het was daar dat we Pascale ontmoetten, de programmamanager van DATAtourisme in Frankrijk. Frankrijk werkte al sinds 2018 met open toeristische data, en zij vertelde ons met sprankelende ogen hoe zij het hadden aangepakt en wie hen had geholpen. Ze lachte. “Ach, dat was een kleinschalig, nerdy bedrijfje, genaamd Conjuncto.” “Ze zitten in Rennes.”
En voilà, hier ben ik dan, in Rennes, klaar om die Franse tech-wizards in levende lijve te ontmoeten en Touripedia een stapje dichter bij het Nederlandse publiek te brengen.#
Touripedia: De onmisbare data-buddy voor toeristische AI-toepassingen. Zondag 3 november in Rennes. Een rustige museumdag stond op de planning, want mijn altijd hongerige cultuurhart klopte vol verwachting voor een bezoek aan het Musée des Beaux-Arts. Maar geen dag zonder ontbijt, natuurlijk! Ik begon mijn avontuur met een typische Franse croissant en een stevige espresso – althans, dat was het idee. Mijn poging om ChatGPT mijn dagprogramma te laten uitstippelen, eindigde namelijk met een tikje ochtendhonger, want mijn aanbevolen ontbijtplek bleek alweer verdwenen uit de stad. Tja, als die AI-platforms maar één keer per jaar worden geüpdatet, schiet je tekort! DATAtourisme is blijkbaar nog niet door deze AI-platforms opgepikt als bron.
Toen ik dit verhaal aan Romain van Conjecto vertelde, begon hij te lachen. “Precies wat we willen oplossen,” zei hij. “We zijn bezig met een RAG-module die AI elke dag van frisse data voorziet,
zodat ze ook real-time evenementen kunnen toevoegen.” En hij had gelijk; in mijn AI-dagprogramma van ChatGPT zaten inderdaad geen enkel evenement. Gelukkig viel ik bij toeval in Les Champs Libres, waar een prachtige fototentoonstelling van Raymond Depardon mijn culturele dorst stilde. Soms kan het toeval goed uitpakken!
De dag bracht nog een verrassing. Op de centrale markt La Criée was er die eerste zondag van de maand een duurzame voedselmarkt. Hier draait alles om lokaal koken, maar zonder wegwerpbordjes of plastic bestek. Nee, je neemt gewoon je eigen bord mee en eet zo mee aan lange tafels met de lokale bevolking. Wat mij betreft mag zoiets ook wel in mijn Groningen komen!
Na een heerlijke, ontspannen dag om even te acclimatiseren, ga ik morgen de mouwen opstropen en serieus aan de slag met Blaise en Erwan, de technische goeroes van Conjecto. Wat ik in Frankrijk nog mis, ondanks de vele evenementen die al op het platform staan? De voorstellingen van grote muzieklocaties, theaters en bioscopen—kortom, die organisaties die hun eigen marketing en promotie voor hun evenementen doen.
Pascale via Teams: “In Frankrijk worden alle gegevens, van kleine festivals tot grote concerten, via de regionale toeristenbureaus ingevoerd. Alleen… elk bureau heeft zo z’n eigen systeem, en niet elk systeem is even geschikt voor koppelingen met grote evenementen. In 2018 wilden we een centraal Content Management Systeem (CMS) opzetten, maar door de vele uitdagingen belandde dat idee in de ijskast. Nu, zes jaar later, lijkt de techniek er wél klaar voor en wordt het misschien tijd om die droom van een centrale datastroom samen met jullie te realiseren!”
Op het einde gooide Pascale er nog een verrassend nieuwtje in: “Ik heb een nieuwe baan dichter bij huis en heb mijn rol inmiddels overgedragen aan Charles. Maar maak je geen zorgen, want het kan zomaar zijn dat ik deze week ook in Rennes ben!”
Iedere dag alles wat er te doen is. Maandag 4 november. Vandaag was mijn eerste dag bij Conjecto, en wat een dag! Gelukkig houden ze daar net zo van goede koffie als ik 🙂. Samen met Blaise en Erwan heb ik stevig zitten brainstormen over hoe we vrijetijdsondernemers in Groningen het leven makkelijker kunnen maken. Ons doel? Een systeem bedenken dat zo gebruiksvriendelijk is dat zelfs ondernemers zonder enige technische kennis hun evenementen, logies of speciale acties moeiteloos kunnen aanmelden.
Denk aan festivals, markten, dagmenu’s in restaurants, of zelfs overnachtingen en dagtochten. Blaise stelde voor om ook restaurant-dagmenu’s op te nemen, zodat toeristen meteen weten waar ze die heerlijke streekgerechten kunnen proeven. En toen kwam Erwan met een geniaal idee: waarom niet meteen hotels koppelen aan het systeem, zodat toeristen kunnen zien of er kamers beschikbaar zijn en direct kunnen boeken, zonder dat er platforms als Booking.com aan te pas komen? “Klinkt geweldig, toch? Maar voordat we deze grote stap zetten, willen we graag weten wat jij ervan denkt. Wat zou voor jou het verschil maken?”
Nou, genoeg om over na te denken vandaag. Tijd om me weer onder te dompelen in het oude stadje Rennes. De fotomusea van gisteren hebben me echt geïnspireerd, dus ik ben vanmiddag op pad gegaan met Sophie, een kunstfotograaf uit Rennes. Ze liet me alle bijzondere plekjes van de stad zien en gaf me volop tips om deze pareltjes vast te leggen met mijn smartphone. En als je in de buurt bent, neem dan vooral ook een kijkje in haar atelier. Dit is alleen al een bezoekje waard. …
En nu zit ik in een knus, warm café, waar ik net student Louis ontmoette. Hij stelde me een confronterende vraag: “Wat gaan jullie anders doen dan al die andere voorgangers die inmiddels zijn stilgevallen?” Ik kom hier morgen op terug, want het is laat. Wordt vervolgd!
Alle actueel beschikbare logies, incl. prijsgegevens. Maandag 4 november. Mijn eerste dag bij Conjecto en wat een start! De koffie hier is net zo goed als de ideeën die we vandaag met Blaise en Erwan hebben uitgewisseld. We willen een systeem neerzetten dat zelfs de minst tech-savvy vrijetijdstondernemers moeiteloos kunnen gebruiken om hun evenementen, overnachtingen en speciale acties aan te melden. Denk aan festivals, restaurant-dagmenu’s of dagtochten – alles binnen handbereik voor de toerist.
Blaise stelde voor om restaurantmenu’s toe te voegen, zodat bezoekers meteen weten waar ze streekgerechten kunnen vinden. Erwan ging nog verder: waarom niet ook
hotels koppelen? Dan zien toeristen direct beschikbaarheid en prijzen, zonder tussenkomst van platformen als Booking.com. “Wat denk jij,” vroeg Erwan, “wat zou voor jou het verschil maken?”
Na al dat denkwerk dook ik de stad Rennes weer in, vergezeld door kunstfotograaf Sophie. Ze liet me haar favoriete plekken zien, gaf me slimme fotografie-tips en nodigde me uit in haar atelier—alleen al een bezoek waard!
En nu zit ik in een knus, warm café, waar ik net student Louis ontmoette. Hij stelde me een confronterende vraag: “Wat gaan jullie anders doen dan al die andere voorgangers die inmiddels zijn stilgevallen?” Ik kom hier morgen op terug, want het is laat. Wordt vervolgd! Een confronterende vraag… Ik kom hier morgen op terug, want het is laat. Wordt vervolgd!
In de hotelsector gaat het niet alleen om een mooi bed en een goed ontbijt. Nee, tegenwoordig woedt er een stille, maar felle strijd: de strijd om de laagste prijs. Hotels proberen hun kamers zo voordelig mogelijk aan te bieden via hun eigen website, maar botsen daarbij keihard met externe boekingsplatforms. Die platformen gebruiken hun commissie – soms tot wel 18% – om extra kortingen te geven en duiken daarmee vaak onder de directeboekingsprijs van het hotel zelf. Het gevolg? Hotels die hopen dat de klant bij hen direct boekt, eindigen alsnog in het net van de grote platforms.
Het ironische is dat hotels inmiddels maatwerkprijssystemen ontwikkelen om zich juist te onderscheiden in dit oerwoud aan tarieven en kanalen. En toch blijven boekingssites vaak goedkoper. Met de juiste prijsmodule kunnen hotels gelukkig wel wat grip terugkrijgen. Deze prijstool laat hen op slinkse wijze toch concurreren, en soms zelfs het laagste tarief bieden voor wie rechtstreeks boekt.
Waarom Touripedia gaat slagen. Dinsdag 5 november. De vraag van gisteren galmt nog na: “Waarom gaat Touripedia wél een succes worden?” Met een goed glas rode Bordeaux in Rennes vond ik mezelf in gedachten verzonken, en Louis’ vraag – een simpele maar scherpe “waarom wél?” – liet me niet los. Want inderdaad, veel vergelijkbare ideeën zijn de mist in gegaan. Maar waarom Touripedia niet?
Het antwoord ligt in onze samenwerking met de overheid. Dankzij het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) krijgt Touripedia na februari 2027 een stevige continuïteit: NBTC neemt de landelijke uitrol over en zorgt ervoor dat de databank volledig, actueel en gratis blijft voor afnemers zoals digitale marketingbureaus.
Daarnaast gaan we technisch niet het wiel opnieuw uitvinden. Onze basis is direct overgenomen van het Franse systeem, dat al sinds 2018 met succes draait. Touripedia is eigenlijk een “copy-paste” met enkele verbeteringen, afgestemd op de trends van nu zoals duurzaamheid, lokaal toerisme, AI en de autonomie van kleine ondernemers.
Na een ochtend brainstormen met Blaise en Erwan trok ik eropuit in de natuur buiten Rennes, op zoek naar campings en tiny houses voor een langer verblijf volgend jaar. Als het project in februari start, wil ik hier graag meer tijd doorbrengen om dieper in de lokale toeristische wereld te duiken.
De dag eindigde met een bezoek aan een theaterkerk, waar ik me compleet liet meeslepen in de candlelights van de voorstelling. Dit soort unieke culturele ervaringen zijn precies wat Touripedia straks beschikbaar zal maken, voor iedereen die het lokale avontuur wil beleven.
Touripedia2U. De uitrol met o.a. de DMO’s, Hanze hogeschool en de universiteit. Woensdag 6 november: Een dag vol vernieuwing en organisatie! Tijdens een lekker uitgebreide en typische Franse lunch, waar zelfs een toetje niet ontbrak, besprak ik de contouren van het uitrolprogramma in Groningen: Touripedia2U. Dit programma gaat van start onder leiding van de destination marketing organisations (DMO’s), zoals Marketing Eemsdelta, en speelt een cruciale rol in de verdere ontwikkeling van het project. De focus ligt op een volledige inventarisatie van alle vrijetijdsondernemers in de regio. We willen precies in kaart brengen waar elke ondernemer staat op digitaal vlak. Het geheel wordt ondersteund door een evaluatiemethode ontwikkeld door de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).
Zodra deze inventarisatie rond is, organiseren we workshops op maat voor de verschillende categorieën ondernemers, zodat ze hun digitale vaardigheden kunnen verbeteren en, waar nodig, naar een hoger niveau worden getild. Het is een groots project, en daarom hebben we de Hanzehogeschool gevraagd om stagiaires te selecteren die de DMO’s kunnen ondersteunen bij de inventarisatie en de training in het gebruik van het Content Management Systeem (CMS), waar alle gegevens van de producten en diensten van vrijetijdsondernemers kunnen worden bijg
ehouden.
Tijdens de lunch kwam Blaise met een slim idee: misschien is het handig om eigenaars van vrijetijdslocaties in het CMS de mogelijkheid te geven de bijwerkfunctie te delegeren. Zo kunnen ze dit overdragen aan een andere persoon of organisatie, zoals hun “slimme neefje of nichtje”, zoals Blaise het noemde. En bij de initiële start zou het handig zijn als de DMO’s deze rol krijgen, zodat er altijd iemand is om de gegevens bij te houden als de eigenaar dat zelf niet doet.
Daarnaast was het voor mij vandaag een B&B wisseldag. Helaas kon ik geen goedkope B&B in het centrum voor de hele week vinden, dus verhuisde ik een paar straten verderop naar een nieuwe locatie. Interessant genoeg is deze nieuwe B&B aangesloten bij een innovatief concept waarbij een externe organisatie de volledige exploitatie overneemt. Ze regelen alles: schoonmaak, marketing, boekingen en zelfs de financiële afhandeling. Een handig en efficiënt systeem dat de B&B-eigenaar veel werk uit handen neemt.
’s Avonds sloot we met z’n allen de dag af in een gezellige kroeg. Onder het genot van heerlijke, relaxte Franse live muziek van een lokale singer-songwriter. Een goed glas wijn en die ontspannen muzikale sfeer maakte het de perfecte mix van cultuur en zakelijke vernieuwing.
Heatmaps voor beleidsbepalers en data-Junckers. Donderdag 7 november De ochtend begon weer goed op het kantoor van Conjecto, met croissants, koffie en een boeiende discussie. Charles, de programmamanager van DATAtourisme, schoof aan om samen met ons de overeenkomsten en verschillen in de governance van open data-initiatieven in Frankrijk en Nederland te bespreken. Vooral de overeenkomsten sprongen eruit, en het werd duidelijk hoe onze samenwerking een solide basis biedt voor de toekomst.
Een van de meest opwindende punten van de dag was de aankondiging van nieuwe uitbreidingen. Zo staat er een heatmap gepland voor december 2024, die met behulp van diverse filters inzicht gaat bieden in uitbreidingsmogelijkheden voor toeristische bestemmingen en activiteiten. Ook komt er in Q1-2025 een nieuwe RAG-engine beschikbaar, waarmee hotels en DMO’s eenvoudig een chatbot voor smartphones kunnen opzetten. “Deze tools maken het voor ondernemers nog makkelijker om hun bezoekers beter te bedienen,” legde Romain enthousiast uit.
’s Middags stond de planning centraal. Als alles volgens schema verloopt en Touripedia in februari officieel van start kan gaan, verwacht Romain dat de technische infrastructuur ruim vóór de zomer gereed is. In de tussentijd gaan we in Groningen alvast aan de slag met het samenstellen van een testteam van early adopters. Dit team, bestaande uit vrijetijdsondernemers, gaat de functies van Touripedia uitgebreid testen en hun feedback delen.
Romain benadrukte het belang van deze aanpak: “Bij Conjecto werken we volgens het Agile-principe. Dat betekent dat we functies zo snel mogelijk testen en direct bijstellen waar nodig. Deze methode stelt ons in staat om flexibel te blijven en efficiënt in te spelen op wat wel en niet werkt.”
Met een duidelijke planning en een gezamenlijk doel voor ogen, sluiten we de dag vol vertrouwen en ambitie af. Het voelt alsof de puzzelstukjes steeds beter op hun plek vallen.
Vrijdag / Zaterdag 8-9 november: Reflectie en ontspanning. Met alle zakelijke afspraken afgerond, besloot ik de laatste dagen in Rennes te benutten om de regio te verkennen. Ik huurde een fiets en liet me door het glooiende landschap leiden. Terwijl ik langs pittoreske dorpjes en kronkelende wegen reed, gingen mijn gedachten terug naar de afgelopen week. Het waren intensieve dagen vol technische inzichten en plannen. Maar nu, in de rust van de natuur, vroeg ik me af: hoe kan ik Touripedia uitleggen aan ondernemers die minder met techniek hebben dan ik?
Het antwoord lijkt simpel, maar blijkt in de praktijk lastig over te brengen. Toch probeer ik het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen:
Touripedia is een silo vol met data. Aan de bovenkant kan iedere ondernemer of organisatie heel eenvoudig hun data (informatie) toevoegen—met slechts één klik. En aan de onderkant kan
iedereen die interesse heeft, van appontwikkelaars tot reisbureaus, diezelfde data ophalen met evenveel gemak. Twee klikken, meer is niet nodig, en alle informatie bereikt de wereld.
Het mooie is dat dit bereik grenzeloos is. Iedere ondernemer in Groningen krijgt via Touripedia toegang tot een wereldwijd publiek. Denk aan appbouwers, vakantieplatforms en iedereen die iets met toerisme en recreatie wil doen. Door deze laagdrempelige toegang groeit het bereik van iedere deelnemer enorm, zonder ingewikkelde processen of technische kennis.
Een wereld vol mogelijkheden. Tijdens mijn fietstocht besefte ik dat deze eenvoud precies is wat Touripedia zo krachtig maakt. Het is niet zomaar een technisch systeem; het is een platform dat ondernemers en organisaties helpt om zichtbaar te worden, ongeacht hun technische vaardigheden. Het is een verbindende factor tussen lokale ondernemers en de wereldwijde toeristische markt.
Met dit in gedachten sloot ik mijn ontspannen fietstocht af met een gevoel van trots en optimisme. Touripedia is niet alleen een innovatief project, maar ook een oplossing die echte waarde biedt aan ondernemers. Terwijl ik geniet van een laatste glas wijn in een knus café, weet ik zeker: dit gaat werken.
–o0–